BCP coaching & beheer

Onafhankelijke dienstverlener voor hulp bij financiële problemen, thuisadministratie en bespaar advies.

Neem contact op
085-0216844

iDIN.

Eenvoudig on-line identificeren en zakendoen:

iD staat voor identificeren en IN staat voor inloggen. En dat is ook precies waar het systeem voor is.
De afgelopen maanden is bij verschillende organisaties iDIN in gebruik
genomen. iDIN is een online identificatie- en inlogdienst van de gezamenlijke
banken.
Eenmaal aangemeld bij iDIN kan de consument zich bij alle orga-
nisaties die met iDIN werken eenvoudig online identificeren. Het
systeem is veilig en werkt op dezelfde manier als dat van de eigen
bank.

Niet betalen met iDIN:

iDIN lijkt op iDEAL, maar dan voor het controleren van persoonsgegevens. U logt
in op de website van de bij iDIN aangesloten organisatie of webwinkel. Dat gebeurt met
de login van uw bank en de bank bevestigt aan die organisatie wie u bent. De bank
verstrekt dan gegevens zoals de naam, adres, leeftijd of geslacht van u.
De aan iDIN deelnemende webwinkel of organisatie krijgt echter geen toegang tot de
financiële gegevens van de klant. Betalen kan niet via iDIN. Dat gebeurt via een aparte
handeling  (bijvoorbeeld i-Deal).

Waarom iDIN?

De bij iDIN aangesloten organisaties maken geen apart account meer aan voor klanten die zich identificeren via iDIN. De klant logt in bij zijn iDIN account, zoals hij dat ook gewend is bij internetbankieren. De webwinkel/organisatie herkent de klant en de identiteit van de klant hoeft niet meer geverifieerd te worden. Voordeel van deze manier van identificeren is dat aparte toegangscodes en wachtwoorden bij de diverse organi- saties/webwinkels tot het verleden behoren.

Hoe werkt iDIN:

Als U een product wil kopen bij een webwinkel en gebruik wil maken van iDIN moet hij de volgende stappen zetten:

  • U maakt een account aan bij de webshop en kiest iDIN als online identifi- catiemethode.
  • U selecteert vervolgens de bank waarmee hij zijn zaken online regelt.
  • Vervolgens wordt  u naar het iDIN startscherm van de bank geleid en vervolgens logt u in met de inloggegevens van de bank. Alle  gegevens worden automatisch in het klantensysteem van de webshop ingevoerd.
  • U klikt op akkoord als de gegevens kloppen en vervolgens keert de klant terug
    naar de site van de webshop om verder te gaan met shoppen.

Welke organisaties gebruiken inmiddels iDIN:

Een organisatie die gebruik wil maken van iDIN moet een licentie dan wel certificaat hebben. De organisatie moet aan verschillende voorwaarden voldoen en zich strikt aan samenwerkingsregels houden.
Het aantal aangemelde organisaties is nog beperkt. De verwachting is echter dat webwinkels, verzekeraars, zorg- en overheidsinstellingen snel zullen aansluiten.

Klik hier voor een actueel overzicht van de aangesloten organisaties.

Algemene Voorwaarden | Privacybeleid | Contact.